Firmy

Słownik

CTA (Call to action)

Call to action, w skrócie CTA, to termin dotyczący projektowania stron internetowych. Oznacza link, który występuje w postaci przycisku, grafiki, tekstu lub sloganu, którego zadaniem jest zachęcenie potencjalnego odbiorcy do kliknięcia. Kliknięcie to spowoduje m.in. przekierowanie użytkownika w miejsce określone w linku lub wysłanie formularza, dodanie do koszyka itp.


Layout

Layout, inaczej układ kompozycyjno-graficzny to pojęcie zaczerpnięte z DTP, tj. komputerowego przygotowania do druku. Layout oznacza układ graficzny strony internetowej, książki, gazety, reklamy w prasie, ulotki itp. Za pomocą layoutu ustala się wygląd (czcionki, kolory, elementy dekoracyjne) i rozmieszczenie poszczególnych elementów (treści) na stronie internetowej. Na etapie projektowania layout występuje jako plik graficzny o określonym […]


Makieta strony

Makieta strony (lub aplikacji) nazywana jest także jej prototypem. To pierwotna wersja strony internetowej, na podstawie której powstaje wersja ostateczna.


PostScript

PostScript to uniwersalny język opisu strony internetowej, zastosowany po raz pierwszy przez firmę Apple w 1985 roku. Język ten został stworzony przez firmę Adobe Systems. Obecnie jest szeroko wykorzystywany w poligrafii.


Modele kolorów

Modele kolorów to techniki uzyskiwania barw na komputerze oraz na papierze drukowanym. W tym celu opracowano dwa podstawowe modele kolorów, czyli RGB oraz CMYK.


Szrafowanie

Szrafowanie, zwane inaczej kreskowaniem, to jedna z metod oddawania kolorów lub stopni szarości. Szrafowanie odbywa się przy zastosowaniu różnych rodzajów kresek: cienkich, równoległych lub krzyżujących się. Metoda ta jest stosowana przede wszystkim w technikach rysunkowych oraz graficznych. Stosowane kreski mogą przybierać różne kształty i wypełnienia. Mogą być m.in. ciągłe, przerywane, wykropkowane, o stałej lub nieregularnej […]


Infografika

Infografika to inaczej wizualizacja danych. Zadaniem infografiki jest przekazanie konkretnej treści w sposób jak najbardziej jasny i czytelny. Infografiki znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba przedstawić skomplikowane bądź obszerne treści. Służyć temu mają obrazy, wykresy, diagramy, kolory i słowa. Główną zasadą tworzenia infografik jest minimalizacja ilości słów, ozdób i innych elementów. Informacje wyświetlane za pomocą […]


Szeryf (typografia)

Szeryf to w szeroko pojętej typografii zakończenia głównych linii liter konkretnego kroju pisma. Zakończenia te mogą być poprzeczne lub ukośne.


Emotikon

Emotikon to ideogram, który jest zbudowany ze znaków tekstowych (najczęściej przestankowych – kropek, myślników itp.). Emotikon przedstawia konkretny ludzki nastrój, może być używany przez wszystkich użytkowników Internetu. Zazwyczaj emotikon ma postać charakterystycznego grymasu. Większość programów komputerowych automatycznie przyporządkowuje emotikonowi jego graficzny odpowiednik. Pierwsze emotikony przedstawiały emocje. Obecnie znaczenie emotikonów rośnie. Za ich pomocą wyraża się […]


Czcionka

Czcionka jest rodzajem nośnika poszczególnych znaków pisma drukowanego, szeroko wykorzystywanym w technice druku wypukłego. Obecnie czcionki drukarskie zostały zastąpione czcionkami używanymi w popularnych edytorach tekstowych. W odniesieniu do czcionki bardzo często zamiennie używa się terminu font. Font to z kolei zestaw czcionek, posiadających swoiste cechy, zapisany w jednym pliku.