Firmy

Jak i w czym zaprojektować wizytówkę?

Wizytówka to jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej. Pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale również reklamową. Z tego względu przy jej projektowaniu należy przestrzegać kilku istotnych zasad.

Przygotowanie wizytówki do druku — co zrobić na samym początku?

Mimo że przygotowanie do druku kojarzy się z ostatnim etapem projektowania, o niektóre aspekty warto zadbać już na samym początku. Dzięki zastosowaniu się do wytycznych nie będzie konieczności zmiany w kompozycji projektu pod koniec pracy. To również gwarancja prawidłowego wydruku wizytówek.

Jednym z pierwszych elementów, o którym należy pamiętać, są spady. Obszary odcięcia wymagają powiększenia obszaru roboczego z każdej strony o 2 mm. Standardowe wymiary wizytówek na rynek polski to 50×90 mm. Po dodaniu spadów projekt powinien mieć wymiary 54×94 mm. Analogiczną zasadę zastosować należy, projektując wizytówki na rynek europejski czy skandynawski. W pierwszym przypadku format wizytówki to 55×85 mm (59×89 mm ze spadami), natomiast w drugim wymiary wynoszą 55×90 mm (59×94 mm ze spadami).

Kolejny ważny aspekt to marginesy wewnętrzne. Elementy umieszczone na wizytówce nie powinny znajdować się bezpośrednio przy krawędzi. Nie dość, że zaburza to kompozycję projektu, to jednocześnie istnieje możliwość przypadkowego obcięcia kompozycji graficznej. Z tego powodu z każdej strony warto zachować bezpieczną przestrzeń — od 3 do 5 mm od spadu.

Przed rozpoczęciem projektowania należy zmienić również tryb kolorystyczny z RGB na CMYK, przestrzeń, w której pracują urządzenia drukujące. Dzięki temu kolory na wydrukach odzwierciedlać będą kolorystykę widoczną w projekcie na monitorze komputera. Rozdzielczość projektu do druku powinna wynosić minimum 300 dpi.

Jak zaprojektować wizytówkę?

Na odbiór wizytówki ma wpływ zarówno warstwa wizualna, jak i forma oraz rodzaj papieru.

Zazwyczaj wizytówka zawiera imię i nazwisko właściciela, stanowisko, nazwę i logo firmy, branżę, adres siedziby firmy oraz dane kontaktowe — telefon, adres e-mail oraz stronę internetową, w formie tradycyjnej lub kodu QR. Najważniejszym elementem jest logo, które umieszcza się w lewym górnym rogu. Kolejne ważne informacje to imię i nazwisko oraz stanowisko. Poniżej umieszcza się dane kontaktowe.

Wizytówki zaprojektować można w programie Corel Draw lub w programach z grupy Adobe — Photoshop i Illustrator. Bezpłatna opcja to GIMP, którego używa się zazwyczaj w prywatnych projektach.

Podstawą udanej wizytówki w każdym przypadku jest czytelność. Należy pamiętać o zachowaniu odstępów między znakami oraz interlinii. Zachowanie jedności stylistycznej ułatwi natomiast zastosowanie maksymalnie 3 kolorów. Również liczba użytych fontów nie powinna przekraczać tej liczby. Zamieszczane na wizytówce grafiki powinny mieć rozdzielczość 300-500 dpi.

Przygotowanie wizytówki do druku — końcowe szlify

Przed wysłaniem projektu do drukarni należy zamienić wszystkie czcionki na krzywe. W sytuacji, gdy projekt zawiera elementy takie jak przejścia tonalne czy cienie, najlepiej zamienić grafiki w mapy bitowe. Cały plik warto zapisać w formacie PDF lub TIFF.