Firmy

Ukryte znaczenie logo znanych firm

logo Orlen

Logo firmy służy nie tylko do jej identyfikacji. W obecnych czasach to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych i komunikacyjnych. Logo najczęściej związane jest z zakresem działalności formy. Jednak część z nich ma ukryte znaczenie, mniej znane szerokiemu odbiorcy. Serwis biztok.pl przeanalizował znaczenie logo kilkunastu popularnych marek, krajowych i zagranicznych. Niektóre z nich są naprawdę zaskakujące.

Logo Polskiego Koncernu Naftowego Orlen znają pewnie wszyscy. Profil orła, naszego symbolu narodowego ma wyrażać narodowy charakter tej firmy, jest także nawiązaniem do samej nazwy firmy Orlen, która powstała z połączenia słów orzeł i energia.

Inny koncern naftowy LOTOS wykorzystał w swoim logo motyw kwiatu lotosu, który w buddyzmie i hinduizmie symbolizuje czystość i odrodzenie, co miało odnosić się do zmian zachodzących w Rafinerii Gdańskiej, produkującej olej silnikowy Lotos. Nazwa oleju następnie stała się nazwą całej grupy LOTOS.

O zmianę logo pokusiła się firma KGHM. Obecnie logo firmy to dwa sześciokąty, tworzące „minerał KGHM”. Jego nieregularne kształty mają symbolizować filary firmy – wiedzę, współdziałanie i rolę spółki dla świata.

Logo narodowego przewoźnika samolotowego LOT skutecznie oparło się próbie czasu. Mimo tego, że zostało zaprojektowane w 1929 roku, to do tej pory nie traci na uniwersalności. W znaku firmy LOT kryje się postać żurawia.

Żółty element w logo firmy Amazon na pierwszy rzut oka wygląda jak uśmiech. W rzeczywistości jest to strzałka łącząca litery A oraz Z, co ma być symbolem szerokiej oferty firmy.

Logo firmy Gilette na pierwszy rzut oka wydaje się proste i nieskomplikowane, bez żadnego ukrytego znaczenia. Jednak dwie pierwsze litery zostały ostro ścięte, co ma symbolizować główny produkt firmy.

Podobnie odbierane jest logo firmy FedEx. Proste, będące zwyczajnie nazwą firmy. Jednak, gdy się przyjrzymy, zauważymy wyraźną strzałkę między literami „E” oraz „X”, która ma oznaczać dynamikę, szybkość i pewność kurierów pracujących w tej firmie.

Logo firmy Vaio uchodzi za akronim nazwy Video Audio Integrated Operation. Jednak ukryte znaczenie tego logo to symbol połączenia sygnału analogowego (VA w kształcie sinusoidy) oraz cyfrowego IO (system binarny).

Logo firmy Carrefour kryje w sobie kilka znaczeń. Dwie strzałki w przeciwnym kierunku są symbolem skrzyżowania, a słowo „carrefour” we francuskim oznacza po prostu „skrzyżowanie”. Same kolory logo (czerwony, niebieski i biały) symbolizują flagę kraju.

Najbardziej rozpoznawalne obecnie logo, tj. nadgryzione jabłko firmy Apple posiada wbrew powszechnej opinii prostą historię. Zostało zaprojektowane w taki sposób, by w przypadku zmiany skali obrazka logo nie było mylone z innymi owocami.

Logo batonu Toblerone przedstawia alpejską górę. W jej konturach można dostrzec zarys niedźwiedzia, który jest nawiązaniem do Brna, czyli miasta niedźwiedzi, w którym powstał przepis na ten baton.

Znak firmy Continental to z pozoru sam napis. Wystarczy się przyjrzeć, by zauważyć, że jego dwie początkowe litery i miejsce między nimi tworzą oponę, co odzwierciedla profil działalności firmy.

Jak się okazuje, najbardziej rozpoznawalne logo w świecie, czyli Coca Cola, również ma swoje ukryte znaczenie. Ktoś przypadkowo odnalazł miedzy literami „o” i „l” flagę Danii, co następnie zostało szybko wykorzystane przez firmę w celach marketingowych w tym kraju.