Firmy

Kolor w projektowaniu

kolor w projektowaniu

art-sonik/bigstockphoto.com

Kolor wpływa na to w jaki sposób odbiera się dany projekt, czy produkt. Od dawna wiadomo, że barwy wpływają na nastrój odbiorców. Znajomość zasad doboru i łączenia poszczególnych kolorów powinna być znana specjalistom, którzy zawodowo zajmują się wywieraniem wrażenia na odbiorcach poprzez swoje dzieła. Kolory silnie wpływają na ludzi, zaś sposób ich interpretowania stanowi wynik psychologicznych, kulturowych, a nawet religijnych i historycznych uwarunkowań.

Celem wykorzystania odpowiednich barw przez projektanta, jest wpłynięcie w pożądany sposób na odbiorcę. Kolory wpływają na wyobraźnię, nawiązują do skojarzeń, przez co wywołują w odbiorcach emocjonalne i psychologiczne skutki. W zależności od intencji projektanta, pozwalają uwydatnić elementy przekazu, bądź zupełne zmniejszyć ich widoczność. Warto pamiętać, że barwy mają znacznie głębsze znaczenie, niż zwykły fakt odbierania ich przez ludzkie oko. Odpowiedni dobór kolorów, wpływa na przekaz, który autor chce „zamieścić” w projektowanej grafice (projektowane.pl).
Kolor czerwony posiada najdłuższą ze wszystkich długość fali. W związku z tym działa pobudzająco na organizm, pośrednio zwiększa również motywację do działania. Zastosowanie w odpowiednim kontekście czerwonego pozwala osiągnąć efekt: ostrzegawczy, związany z pomocą, ale i niebezpieczeństwem, a także namiętnością, miłością. Czerwony pozwala na przyciągnięcie uwagi dużo bardziej niż pozostałe kolory (grafmag.pl). Barwa żółta z kolei kojarzy się z latem i słońcem, co buduje z reguły pozytywny odbiór tego koloru. Oznacza świeżość, poczucie bezpieczeństwa oraz radość. Jej pochodną jest kolor złoty, który najczęściej stanowi wyraz szlachetności, bogactwa, stabilności i zaufania. Z kolei zbyt duże jego wykorzystanie może mieć wydźwięk pazerności (projektowane.pl). Kolor zielony kojarzy się głównie z przyrodą. W nawiązaniu do natury i środowiska działa uspokajająco, nawiązuje do szczęścia i harmonii. Bardzo często zielona barwa ma zastosowanie w interfejsach użytkowników (oznaczenie sukcesu, akceptacji) Zastosowanie koloru niebieskiego w projektowaniu przywodzi na myśl zaufanie, delikatność, ale również moc. Niebieski jest jednym z najbardziej lubianych kolorów. Jego „słabą” strona jest wrażenie chłodu, ponieważ należy do zimnych barw. Niebieski bardzo mocno kojarzony jest z biznesem i nowoczesnymi technologiami. Jego neutralny charakter sprawia, że służy do wyświetlania komunikatów informacyjnych (grafmag.pl).

Znajomość dodatkowego przekazu, który niesie ze sobą kolor pozwala na tworzenie wewnętrznie spójnych projektów. Jest to szczególnie istotne w dziedzinie projektowania, ponieważ odpowiedni dobór kolorów, wpływa na osiągnięcie niezwykłych efektów.