Firmy

Sposoby na większą kreatywność

Kolorowe flamastry oraz liść konopii

Wszyscy chcemy być twórczy. Umiejętność patrzenia na problem z różnych perspektyw, elastyczność i pomysłowość to cenione cechy. Są one szczególnie ważne dla przedstawicieli zawodów kreatywnych. Copywriterzy, graficy czy programiści muszą non stop ćwiczyć swoją kreatywność, by zachować odpowiednią wydajność pracy. Na szczęście twórcze myślenie można ćwiczyć. Dzięki temu działania wymagające od nas nieszablonowego podejścia będą przychodzić nam naturalniej i z mniejszym trudem. Jak to robić? Sprawdźmy!

Od czego zacząć?

Szukając sposobów na zwiększenie kreatywności, warto najpierw sprawdzić, czym ona właściwie jest. Według najbardziej znanych definicji twórcze myślenie to umiejętność podchodzenia do problemów w niestandardowy sposób. Naturalne szukanie nowych dróg do ich rozwiązania to atrybut nie tylko wizjonerów, wynalazców czy artystów.

Choć przez lata popularne było elitarne podejście do zdolności twórczych, dziś psycholodzy robią to inaczej. Kreatywność i nieszablonowe myślenie jest cechą naszego gatunku i każdy jest w nie wyposażony, choć oczywiście w różnym stopniu.

Tezę tę potwierdza obserwacja dzieci i ich naturalnych skłonności twórczych. Do pewnego wieku wszyscy mamy tendencje do działań kreatywnych, a one, odpowiednio stymulowane, mogą się rozwijać. Niebezpieczeństwo polega na tym, że proces ten działa w dwie strony, naturalne zdolności twórcze mogą być też tłumione lub wygaszane. Wtedy właśnie pojawiają się blokady, z którymi borykamy się również w dorosłym życiu, uważając się przez to za mało kreatywnych.

Zdiagnozuj blokady

System edukacji, presja grupy, stres czy nadmiar obowiązków to blokady, których w jakimś stopniu doświadczył każdy z nas. Dostosowanie do szkolnych schematów to pierwsze cięcie skrzydeł, którego skutki czujemy często również w dorosłym życiu. Niestety nie w każdej pracy atmosfera sprzyja twórczemu myśleniu, nawet jeśli wymaga się go od członków zespołu. Dlatego pierwszym krokiem do wyjścia poza szablony nie tylko dla grafików, ale i przedstawicieli innych zawodów, jest rozpoznanie własnych blokad.

Aby tego dokonać, warto obserwować siebie w czasie pracy nad projektem. Jak często mamy przy niej ochotę zrobić coś inaczej niż zwykle? Jak na nowe podejście reagują współpracownicy? Czy umiemy bronić własnej ścieżki kreatywnego myślenia tak, by wypróbować pomysł? To pytania, które pomogą nam dostrzec blokady naszych naturalnych pokładów nowych idei. Wiele z nich z pewnością jest cennych.

Ćwiczenia z szaleństwa

Praca grafika jako typowego przedstawiciela branży kreatywnej wymaga pomysłowości. Warto jednak pamiętać, że nowatorskie podejście przyda się w każdym zawodzie. Oto jeden ze sposobów, które pomogą każdemu, kto nie lubi działać schematycznie i w kościach czuje potrzebę zmiany.

Aby pobudzić głowę, spróbuj oszukać własny sposób myślenia. Gdy wybierasz elementy loga czy układasz tekst, zwróć uwagę na schematyczne wybory i dokonaj innych. Nie działaj przeciwko intuicji, ale krytycznie sprawdź, czy nie decyduje tu przyzwyczajenie. Pomieszaj własny plan i zrób sobie pod górkę, by znaleźć nową drogę.

Innym rozwiązaniem może być sporządzenie mapy myśli i skojarzeń z danym tematem i świadome wybieranie z nich tych najoryginalniejszych. Zebrane elementy będą naszymi drogowskazami przy tworzeniu ciekawszej wizji.