Firmy

DirectX

DirectX jest popularną biblioteką grafiki przeznaczoną do pracy w środowisku Windows, zawierającą funkcje API (Application Programming Interface – interfejs programowania aplikacji), które współodpowiadają za generowanie nie tylko grafiki w grach komputerowych czy aplikacjach, ale i za dźwięk.

Biblioteka ta wykorzystywana jest także w procesie tworzenia programów obsługujących np. grafikę 3D. Została stworzona przez Microsoft i jest tzw. exclusivem dostępnym jedynie w systemie operacyjnym Windows oraz na konsoli Microsoftu – XBOX 360 i XBOX One, a także w niegdyś popularnej konsoli do gier Sega Dreamcast.

DirectX złożony jest z rozmaitych modułów programowych:

  • DirectSound, który odpowiedzialny jest za dźwięk, jego nagrywanie i odtwarzanie,
  • DirectSetup, który odpowiada za instalację konkretnych modułów programowych biblioteki DirectX.
  • DirectInput, czyli przetwarzanie danych z urządzeń peryferyjnych typu mysz czy klawiatura,
  • DirectMusic, współpracujący z DirectMusic Producer i służący do odtwarzania muzyki skomponowanej tam,
  • DirectPlay, który znajdziemy w grach komputerowych,
  • DirectX Media Objects, który jest podobny w działaniu do DirectShow,
  • DirectShow, dzięki któremu możemy oglądać filmy i słuchać muzyki,
  • DirectCompute, dzięki któremu możliwe jest zastosowanie DirectX podczas obsługi GPGPU (General-Purpose computing on Graphics Processor Units, czyli GPU dokonujący również obliczeń CPU),
  • DirectX Graphics, który skupia mniejsze moduły związane z grafiką komputerową, takie jak: DXGI (komponent infrastrukturalny począwszy od DirectX 10 w górę, który odpowiada za logiczną reprezentację procesorów graficznych, DirectDraw (grafika rastrowa), Direct3D (odpowiada za grafikę 3D), Direct2D (grafika rastrowa), DirectWrite (pomoc przy renderowaniu tekstu).
  • Microsoft stworzył także oddzielne miejsce na swoich serwerach przeznaczoną dla programistów tworzących aplikacje używające do swojego działania bibliotekę DirectX, a nazywa się to DirectX Developer Center.

Warto również wspomnieć o DirectX SDK (Software Development Kit) wspomagający ewolucję grafiki komputerowej, dzięki któremu programiści mogą tworzyć aplikacje za pomocą języków programowania jak C++ czy Visual Basic.

Sama historia stworzenia DirectX rozpoczyna się w momencie premiery systemu operacyjnego Windows 95, czyli w roku 1994. Pomimo, że był to krok w przód, Microsoft obawiał się, że nowy system nie przyciągnie zbyt wielu użytkowników, ponieważ nie miał zbyt wielu aplikacji działających zgodnie z nim. To samo pomyślało trzech pracowników komputerowego giganta, Alex St John, Eric Engstrom i Craig Eisler. Znali oni panujące trendy wśród programistów, dla których łatwiej było napisać gry pod stary system operacyjny – MS-Dos, niż pod nowy. W starym systemie użytkownik miał dostęp do kart graficznych czy klawiatury i myszy, a w Win95 dostęp ten był ograniczony ze względu na chroniony model pamięci. W momencie, kiedy do premiery Win95 zostało kilka miesięcy, Eisler we współpracy z St. Johnem i Engstromem wynaleźli rozwiązanie o nazwie DirectX, którego pierwsza wersja została wydana już w 1995 roku. Początkowo przyjmowany chłodno stał się nierozerwalną częścią nowej wersji Win 95 – OSR2 i Windows NT 4.0. W 1996 roku Microsoft po raz pierwszy zaprezentował światu Direct3D i DirectPlay wraz z grą multiplayer MechWarrior 2. DirectX z czasem ewoluował. Obecnie używana jest wersja DirectX 11.2, wydana 18 października 2013 roku. 25 grudnia 2015 roku zostanie wydany DirectX 12, przeznaczony na system operacyjny Windows 8, Windows 8.1, Windows Phone 8.1, Windows RT, Windows Server 2012 R2 oraz konsolę XBOX One.