Firmy

Mock-up

Słowo moc-kup (albo mockup) pochodzi z języka angielskiego i oznacza model, makietę czy prototyp, wykonany w celu demonstracyjnym lub edukacyjnym. W przypadku grafiki, najprościej rzecz ujmując, jest to specjalnie zaprojektowany plik, najczęściej programu Adobe Photoshop, służący do prezentacji projektu w otoczeniu, w jakim będzie występował w rzeczywistości.

Narzędzie takie jest bardzo przydatne w sytuacji, gdy klient chciałby przed akceptacją projektu (np. logo swojej firmy) zobaczyć, jak będzie się on prezentować na szyldzie, kubku czy długopisie. Oczywiście, każdy grafik jest w stanie stworzyć od podstaw wizualizację tych gadżetów. Nawet jednak tym najbardziej doświadczonym może to zabrać kilka godzin, zaś po zakończeniu pracy zleceniodawca wcale nie musi zaakceptować obecnej koncepcji lub może chcieć wprowadzić poprawki, co będzie wymagało przygotowywania kolejnej grafiki. Korzystanie z mock-upów, czyli gotowych szablonów, jest więc dużą oszczędnością czasu. Zawierają one bowiem całe “otoczenie”, w którym ma występować projektowane logo, niezależnie od tego, czy jest to wspomniany już szyld, kubek, długopis, czy też zupełnie inny przedmiot. Plik jest tak przygotowany, że wystarczy zaimportować do niego własną grafikę, odpowiednio wykadrować i zapisać. Samodzielnie dopasuje jej ułożenie w przestrzeni, wygięcie, ustawienia cieni, pozwalając w prosty i szybki sposób uzyskać kompletną wizualizację. Łatwo też będzie ją zmienić w oparciu o poprawki wymagane przez klienta.

Mock-upy są przydatne także po to, by móc w atrakcyjny sposób zaprezentować wyniki swojej pracy. Dają one bowiem klientowi możliwość przyjrzenia się projektowi z innej perspektywy i ułatwiają wyobrażenie sobie, jak dany produkt będzie wyglądał w rzeczywistości. Taka prezentacja sprawia dużo lepsze wrażenie, niż suche przedstawienie podglądu grafiki w postaci screenów z edytora. Jest to swego rodzaju chwyt marketingowy – zleceniodawcy zdjęcie swojego logo na prawdziwym przedmiocie wyda się dużo bardziej atrakcyjne i z całą pewnością przychylniejszym okiem spojrzy na takie przedstawienie projektu.

Przygotowując mock-up samemu lub wybierając z gotowych wzorów, należy oczywiście wziąć pod uwagę, aby nie był zbyt “przekombinowany”. Zbyt duża ilość elementów tła czy efektów graficznych może bowiem utrudnić odbiór najważniejszego elementu, czyli samego projektu. Nie powinny one być też jedyną formą prezentacji, która zostanie przedstawiona klientowi. Będą jednak stanowić atrakcyjny dodatek ułatwiający klientowi wyobrażenie sobie ostatecznego rezultatu.

Mock-up można wykonać samodzielnie, fotografując obiekt, na którym ma zostać umieszczone np. projektowane logo i odpowiednio obrabiając zdjęcie w programie graficznym. Wymaga to jednak wiele pracy, włożonej tak w samo przygotowanie scenerii i zrobienie dobrego zdjęcia, jak i w jego komputerową obróbkę. W sieci dostępne są jednak również darmowe i płatne szablony dopasowane do najróżniejszych branży i potrzeb klientów. Ich znalezienie i wykorzystanie nie powinno nastręczać najmniejszych trudności, a z całą pewnością pozwoli zaoszczędzić wiele czasu i pracy.